Ανοιχτή επιστολή μέσω της οποίας εκφράζουν την αντίδρασή τους για τον Στρατηγικό σχεδιασμό του Επιχειρησιακού Προγράμματος Κρήτης, αποστέλλουν τα μέλη του «Δικτύου Αγώνα κατά Βιομηχανικών ΑΠΕ» στο Περιφερειακό Συμβούλιο και τον περιφερειάρχη, στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος, στο Υ.ΠΕ.ΚΑ, στο ΥΠ.ΑΝ. και στον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.
Το περιεχόμενο της επιστολής είναι το παρακάτω:
Το εγκεκριμένο από το Περιφερειακό Συμβούλιο (Αριθμ. Αποφ. 197/2011, πρακτ. 17/29-11-2011) κείμενο της Ενότητας 01: Στρατηγικός Σχεδιασμός του Επιχειρησιακού Προγράμματος 2012- 2014, που έχετε θέσει προς διαβούλευση, αποτελεί κατ ουσία μια έκθεση ιδεών.
Το περιεχόμενο της επιστολής είναι το παρακάτω:
Το εγκεκριμένο από το Περιφερειακό Συμβούλιο (Αριθμ. Αποφ. 197/2011, πρακτ. 17/29-11-2011) κείμενο της Ενότητας 01: Στρατηγικός Σχεδιασμός του Επιχειρησιακού Προγράμματος 2012- 2014, που έχετε θέσει προς διαβούλευση, αποτελεί κατ ουσία μια έκθεση ιδεών.
Η ασάφεια και οι γενικολογίες που χαρακτηρίζουν το εν λόγω κείμενο, θεωρούμε ότι αποτελούν ουσιώδες ελάττωμά του, διότι κατά κύριο λόγο καταστρατηγούν ή ακυρώνουν τον θεσμό καθαυτό της δημόσιας διαβούλευσης.
Εκτός αυτού, το εν λόγω κείμενο παρουσιάζει και τα ακόλουθα εξίσου σοβαρά ελαττώματα και ελλείψεις:
1. Δεν φαίνεται να έχει λάβει χώρα, εκ παραλλήλου με την κατάρτιση αυτού του «Επιχειρησιακού Σχεδίου», η λεγόμενη Στρατηγική Εκτίμηση των Περιβαλλοντικών του Επιπτώσεων και ως εκ τούτου, προκύπτει κατάφωρη παραβίαση της κοινοτικής οδηγίας 2001/42/ΕΚ, σχετικά με την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων.
Βάσει της συγκεκριμένης οδηγίας που έχει μεταφερθεί στο ελληνικό δίκαιο με την απόφαση υπ’ αριθμ. ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ οικ. 107017 (ΦΕΚ Β/1225/5-9-2006), απαιτείται «Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση (Σ.Π.Ε.) που πραγματοποιείται πριν από την έγκριση ενός σχεδίου ή προγράμματος ή την έναρξη της σχετικής νομοθετικής διαδικασίας, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2, για σχέδια ή προγράμματα εθνικού, περιφερειακού, νομαρχιακού ή τοπικού χαρακτήρα τα οποία ενδέχεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον...»
Από ότι διαπιστώνουμε, το εν λόγω Επιχειρησιακό Πρόγραμμα δεν συνοδεύεται από μελέτη Σ.Π.Ε., παρόλο που οι προτεινόμενες δράσεις του αφορούν περιοχές του Ευρωπαϊκού Οικολογικού Δικτύου Natura 2000 Ειδικές Ζώνες Διατήρησης (ΕΖΔ) και Ζώνες Ειδικής Προστασίας (Ζ.Ε.Π.).
Παρά το γεγονός, ότι έχουν δοθεί δεκάδες άδειες παραγωγής, αιολικών, ηλιοθερμικών και υβριδικών- αντλησιοταμιευτικών στις παραπάνω προστατευόμενες περιοχές της Κρήτης και συνεχίζουν να δίνονται, σύμφωνα με τους υφιστάμενους σχεδιασμούς που γνωρίζουμε.
Ωστόσο, δεν φαίνεται να έχει προηγηθεί ούτε η διαδικασία του άρθρου 3 παρ. 3, 4, 5 της οδηγίας 2001/42/ΕΚ, δηλαδή η διαδικασία περιβαλλοντικού προελέγχου του αρθ. 5 της ΚΥΑ 107017/5-9-06.
2. Επίσης, αποτελεί παράλειψη, κατά τη γνώμη μας, να προωθείται το συγκεκριμένο Επιχειρησιακό, μόνο με αναφορές στο χωροταξικό του 2003, ενώ θα έπρεπε να καταρτιστεί εκ παραλλήλου και σε αλληλεξάρτηση με το υπό κατάρτιση Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Κρήτης και την Μελέτη Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης των επιπτώσεων του.
Η έλλειψη συντονισμού μεταξύ χωροταξικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού, συνιστά κατά την άποψη μας, κατασπατάληση δημόσιου χρήματος, εν μέσω μάλιστα, της μεγάλης κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας.
3. Τέλος, είναι αδιανόητο μέσω του συγκεκριμένου Επιχειρησιακού να προτείνονται (σελ. 23) τα πανάκριβα υβριδικά συστήματα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ως «μέσο οικονομικής μεγέθυνσης!» προς όφελος δήθεν των Κρητών. Είναι, κατά τη γνώμη μας, απαράδεκτη μονομέρεια και καταστροφική για τον φυσικό- πολιτισμικό πλούτο του τόπου μας, να προωθούνται ως «ώριμες ενεργειακές τεχνολογίες» οι τεχνολογίες υβριδικών με άντληση ταμίευση και η διασύνδεση με το ηπειρωτικό δίκτυο και να αγνοούνται οικονομικότερες και ήπιες λύσεις, (όπως για παράδειγμα η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ για αυτοκατανάλωση στα νοικοκυριά) ή να αποσιωπούνται οι σημαντικές εξελίξεις που αφορούν το νησί μας στον τομέα του φυσικού αερίου.
Βάσει της συγκεκριμένης οδηγίας που έχει μεταφερθεί στο ελληνικό δίκαιο με την απόφαση υπ’ αριθμ. ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ οικ. 107017 (ΦΕΚ Β/1225/5-9-2006), απαιτείται «Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση (Σ.Π.Ε.) που πραγματοποιείται πριν από την έγκριση ενός σχεδίου ή προγράμματος ή την έναρξη της σχετικής νομοθετικής διαδικασίας, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2, για σχέδια ή προγράμματα εθνικού, περιφερειακού, νομαρχιακού ή τοπικού χαρακτήρα τα οποία ενδέχεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον...»
Από ότι διαπιστώνουμε, το εν λόγω Επιχειρησιακό Πρόγραμμα δεν συνοδεύεται από μελέτη Σ.Π.Ε., παρόλο που οι προτεινόμενες δράσεις του αφορούν περιοχές του Ευρωπαϊκού Οικολογικού Δικτύου Natura 2000 Ειδικές Ζώνες Διατήρησης (ΕΖΔ) και Ζώνες Ειδικής Προστασίας (Ζ.Ε.Π.).
Παρά το γεγονός, ότι έχουν δοθεί δεκάδες άδειες παραγωγής, αιολικών, ηλιοθερμικών και υβριδικών- αντλησιοταμιευτικών στις παραπάνω προστατευόμενες περιοχές της Κρήτης και συνεχίζουν να δίνονται, σύμφωνα με τους υφιστάμενους σχεδιασμούς που γνωρίζουμε.
Ωστόσο, δεν φαίνεται να έχει προηγηθεί ούτε η διαδικασία του άρθρου 3 παρ. 3, 4, 5 της οδηγίας 2001/42/ΕΚ, δηλαδή η διαδικασία περιβαλλοντικού προελέγχου του αρθ. 5 της ΚΥΑ 107017/5-9-06.
2. Επίσης, αποτελεί παράλειψη, κατά τη γνώμη μας, να προωθείται το συγκεκριμένο Επιχειρησιακό, μόνο με αναφορές στο χωροταξικό του 2003, ενώ θα έπρεπε να καταρτιστεί εκ παραλλήλου και σε αλληλεξάρτηση με το υπό κατάρτιση Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Κρήτης και την Μελέτη Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης των επιπτώσεων του.
Η έλλειψη συντονισμού μεταξύ χωροταξικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού, συνιστά κατά την άποψη μας, κατασπατάληση δημόσιου χρήματος, εν μέσω μάλιστα, της μεγάλης κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας.
3. Τέλος, είναι αδιανόητο μέσω του συγκεκριμένου Επιχειρησιακού να προτείνονται (σελ. 23) τα πανάκριβα υβριδικά συστήματα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ως «μέσο οικονομικής μεγέθυνσης!» προς όφελος δήθεν των Κρητών. Είναι, κατά τη γνώμη μας, απαράδεκτη μονομέρεια και καταστροφική για τον φυσικό- πολιτισμικό πλούτο του τόπου μας, να προωθούνται ως «ώριμες ενεργειακές τεχνολογίες» οι τεχνολογίες υβριδικών με άντληση ταμίευση και η διασύνδεση με το ηπειρωτικό δίκτυο και να αγνοούνται οικονομικότερες και ήπιες λύσεις, (όπως για παράδειγμα η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ για αυτοκατανάλωση στα νοικοκυριά) ή να αποσιωπούνται οι σημαντικές εξελίξεις που αφορούν το νησί μας στον τομέα του φυσικού αερίου.
Επειδή α) θεωρούμε ότι όσα εκθέσαμε, συνιστούν σοβαρά ελαττώματα του υπό διαβούλευση «Στρατηγικού Σχεδιασμού Επιχειρησιακού Προγράμματος 2012-2014 Περιφέρειας Κρήτης» και β) όπως αναφέρεται σε αυτό, «Εκπονείται με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων και κατά τη διαδικασία σύνταξής του, συμμετέχουν τοπικοί φορείς και ομάδες πολιτών με εμπλοκή- συμβολή στην τοπική ανάπτυξη και στη λειτουργία της Περιφέρειας», ζητούμε να διακοπεί η διαδικασία για την έγκρισή του, ώστε να καταρτιστεί εκ νέου το Επιχειρησιακό σε συσχέτιση με το Χωροταξικό και την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικής Εκτίμησης.
Στην αντίθετη περίπτωση είμαστε υποχρεωμένοι να υποβάλουμε ενστάσεις και αναφορές στα αρμόδια όργανα, συμπεριλαμβανομένης της αρμόδιας υπηρεσίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τέλος δεν τιμά καθόλου τις δημοκρατικές διαδικασίες και το θεσμό της Δημόσιας Διαβούλευσης, η αιφνιδιαστική (με ανακοίνωση στις 13-12-2011) συντόμευσή της κατά 15 ημέρες και η λήξη της στις 15/12 /2011 αντί στις 31/12/2011, όπως αναγράφεται στη σχετική ιστοσελίδα της.
Οι ομάδες που απαρτίζουν το Παγκρήτιο Δίκτυο Αγώνα κατά Βιομηχανικών ΑΠΕ είναι:
Δίκτυο Συλλόγων Μεσαράς, Επιτροπή Αγώνα Κριτσάς, Επιτροπή Αγώνα Κρούστα, Κίνηση Πολιτών Ασημίου, Κίνηση Πολιτών Εθιάς Αστερουσίων, Κίνηση Πολιτών Μεσαράς για το Περιβάλλον, Οικολογική Κίνηση Μεραμβέλλου, Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου, Οικολογική πρωτοβουλία Χανίων, Ομάδα Αλληλέγγυας Συνεργατικής Διαχείρισης, Ηράκλειο Παγκρήτιο Δίκτυο περιβαλλοντικών Οργανώσεων ΟικοΚρήτη, Περιβαλλοντικός Σύλλογος Ιτάνου, Πολιτιστικός Σύλλογος Μαρουλά Ρεθύμνου, Πολιτιστικός Σύλλογος Μέρωνα Αμαρίου, Περιβαλλοντικός Σύλλογος Ρεθύμνου, Πολιτιστική Εταιρεία Πανόρμου «ο Επιμενίδης», Πρωτοβουλία Δημοτών Σφακίων, Πρωτοβουλία Κατοίκων Πρασέ, Δ. Μουσούρων, Πρωτοβουλία κατοίκων Σπίνας, Φλωρίων, Παλαιών Ρουμάτων και Σέμπρωνα, Πρωτοβουλία Πολιτών Δ. Αμαρίου. Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Ρεθύμνου, Σύλλογος Επαγγελματιών Κτηνοτρόφων Ν. Ηρακλείου, Σύλλογος Φίλων Περιβάλλοντος Φαραγγιανών, Φοίνιξ ΑΜΚΕ Εφαρμογών Βιώσιμης Ανάπτυξης, Πολιτιστικός Σύλλογος Θρόνου Αμαρίου, Ιατρικός Σύλλογος Ρεθύμνου, Σύλλογος Γεωπόνων Ρεθύμνου, Ένωση Νοσοκομειακών Γιατρών ΕΣΥ Ρεθύμνου, Σύλλογος Εργαζομένων Νοσοκομείου Ρεθύμνου, Σύλλογος Κατοίκων Παλαιάς Πόλης Ρεθύμνου, Πολιτιστικός Σύλλογος Θρόνους- Κλησιδίου Δ. Αμαρίου, Πολιτιστικός Σύλλογος Νεύς Αμαρίου, Δ. Αμαρίου, Πολιτιστικός Σύλλογος Γερακαρίου, Δ. Αμαρίου, Πολιτιστικός Σύλλογος Αποδούλου, Δ. Αμαρίου, Πολιτιστικός Σύλλογος Κουρουτών, Δ. Αμαρίου, Πολιτιστικός Σύλλογος Ρεθύμνου, Πολιτιστικός Σύλλογος Μαρουλά, Δ. Ρεθύμνου, Πολιτιστικός Σύλλογος Ζουριδίου, Δ. Ρεθύμνου, Κοινωνική Ομάδα Γυναικών Αμαρίου, Πρωτοβουλία Πολιτών Δήμου Ρεθύμνου, Ορειβατικός Σύλλογος Ρεθύμνου (ΕΟΣ Ρεθύμνου), Πολιτιστικός σύλλογος Κρούστα, Κτηνοτροφικός Σύλλογος ν. Λασηθίου, Γαλακτοκομικός-Κτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Κριτσάς, Ένωση Αγροτουρισμού Κρήτης, Ορειβατικός Σύλλογος Αγ. Νικολάου Ε.Ο.Σ «ΒΙΟΚΙΝΗΣΗ», Ομάδα Διάσωσης Κρήτης (τμήμα ΑΓ. Νικολάου). Και πλήθος πολιτών από κάθε γωνιά της Κρήτης.
Πηγή: www.rethnea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου