Παρασκευή 6 Μαΐου 2011

Γιατί είναι ακριβή η βενζίνη στην Ελλάδα;





Η ιδιαίτερα υψηλή φορολόγηση, σε συνδυασμό με μια σειρά δυσλειτουργιών στην αγορά καυσίμων, καθιστούν τη βενζίνη στην Ελλάδα ως τη δεύτερη ακριβότερη στην Ευρώπη. Ένας εκπρόσωπος της κυβέρνησης, τρεις παράγοντες της αγοράς και ένας εξειδικευμένος δημοσιογράφος επιχειρούν να απαντήσουν: Γιατί είναι ακριβή η βενζίνη στην Ελλάδα;


Στέφανος Κομνηνός
Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
Γενικός Γραμματέας Εμπορίου
Τα στοιχεία τα οποία παραθέτει ο κ. Στέφανος Κομνηνός καταδεικνύουν ότι η μέση τιμή αμόλυβδης διαμορφώνεται κατά 58,49% από φόρους και δασμούς, κατά 35,67% από την τιμή διυλιστηρίου της προηγούμενης ημέρας και κατά 5,84% από το περιθώριο της εταιρείας εμπορίας και των πρατηριούχων. Eπιπλέον, αναφέρει πως «ο ανταγωνισμός δεν λειτουργούσε ικανοποιητικά με αποτέλεσμα να διαμορφώνονται ιδιαίτερα υψηλές τιμές σε βάρος του τελικού καταναλωτή. Ο ίδιος κάνει λόγο για «αυξημένα περιθώρια κέρδους σε κάποιους νομούς, στη λιανική και στη χονδρική, σε σχέση με τις τιμές των αντίστοιχων προϊόντων στην υπόλοιπη επικράτεια και ιδίως στο νομό Αττικής». Εξού και η ανώτατη τιμή πώλησης (πλαφόν) σε 13 νομούς της χώρας η οποία επιβλήθηκε από τις 4 Μαϊου «για όσο διάστημα κριθεί απαραίτητο». Όπως αναφέρει ο κ. Κομνηνός, «το πλαφόν εγγυάται την ασφάλεια του εισοδήματος των εργαζομένων και έχει ως στόχο τον εξορθολογισμό των τιμών».
Άγγελος Στράνης
Ελληνικά Πετρέλαια
Διευθυντής Επικοινωνίας
«Παρ’ ότι η τελική τιμή αντλίας έχει γίνει η 2η ακριβότερη στην Ευρώπη, η τιμή χωρίς τους φόρους παραμένει φθηνότερη έναντι άλλων Μεσογειακών κρατών μελών της ΕΕ», δηλώνει ο κ. Άγγελος Στράνης, ο οποίος προσθέτει ότι η κατανάλωση πετρελαιοειδών έχει σημειώσει σημαντική πτώση (-15,6% το 1ο εξάμηνο του 2010). Ο ίδιος εκτιμά ότι στην Ελλάδα «η αγορά χαρακτηρίζεται από διαχρονικά μη επιλυόμενα προβλήματα που οδηγούν σε σημαντική απώλεια φορολογητέας ύλης και επηρεάζουν αρνητικά την ποιότητα καυσίμων και ενισχύουν την κακοδαιμονία του κλάδου», όπως «λαθρεμπόριο, πειρατεία σε βάρος ανταγωνιστικών εταιρειών, αδιαφάνεια προσδιορισμού του εισοδήματος, παντελής απουσίας ελέγχου, ελλειμματικές παραδόσεις σε βάρος των καταναλωτών, νοθεία και επιτηδευματίες με πολλαπλές ιδιότητες».

Ανδρέας Πετριανίδης
Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας
Γενικός Διευθυντής
Ο κ. Ανδρέας Πετριανίδης επικαλείται «τα γεγονότα στη Λιβύη και γενικά στην περιοχή της Βόρειας Αφρικής και Μέσης Ανατολής» ως «βασική αιτία της ‘ακριβής’ βενζίνης». Σε δεύτερο επίπεδο, κάνει λόγο για «σημαντικότατες αυξήσεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) των καυσίμων και του ΦΠΑ», υπογραμμίζοντας ότι «από τον Ιούνιο του 2009 ο ΕΦΚ στις βενζίνες αυξήθηκε από 35,9 λεπτά / λίτρο σε 67,0 λεπτά / λίτρο δηλαδή, είχαμε μια αύξηση του ΕΦΚ 31,1 λεπτά / λίτρο, δηλαδή αύξηση κατά 86,6%!». Προσθέτοντας και την αύξηση του ΦΠΑ, επισημαίνει ότι η αύξηση των τιμών λόγω φόρων ανέρχεται σε 39,7 λεπτά / λίτρο, που αντιστοιχεί στο 59,5% της τιμής στην αντλία. Συμπληρώνει δε πως από το Φεβρουάριο 2010 μέχρι τις 15.04.2011 οι Διεθνείς τιμές αυξήθηκαν κατά 19,54 λεπτά / λίτρο, δηλαδή 48,3%, και ότι την ίδια περίοδο «τα περιθώρια κέρδους των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών και των Πρατηριούχων μειώθηκαν κατά 23,1%». Ο ίδιος σπεύδει να επισημάνει ότι «οι τιμές αντλίας καθορίζονται αποκλειστικά από τους πρατηριούχους και οι Εταιρίες Εμπορίας σε καμία περίπτωση δεν καθορίζουν τις λιανικές τιμές αντλίας». Σχολιάζοντας την επιβολή πλαφόν, κάνει λόγο για «ενέργεια που αντιβαίνει τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και τις οδηγίες της ΕΕ, ιδιαίτερα στην παρούσα οικονομική κρίση όπου, με τις πωλήσεις να τρέχουν με πτωτική τάση της τάξης του 16%, κρίνεται πλέον η βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων και επαγγελματιών του Κλάδου».

Μιχάλης Κιούσης
Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος
Πρόεδρος
«Δραστική μείωση της φορολογίας» και αποτροπή της εξίσωσης του ΕΦΚ με του πετρελαίου κίνησης ζητά ο κ. Μιχάλης Κιούσης ο οποίος κάνει λόγο για «οδυνηρές συνέπειες τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους βενζινοπώλες». Επιπλέον, διαπιστώνει «αδικαιολόγητη αύξηση των διεθνών τιμών». Αναφερόμενος στο πλαφόν, δηλώνει πως αυτό «μπορεί και πρέπει να επιβάλλεται όταν υπάρχουν έκτακτες καταστάσεις και προβλήματα στη τροφοδοσία της αγοράς, σε κάθε περίπτωση όμως πρέπει να επιβάλλεται σε όλα τα στάδια με προσδιορισμένες τιμές ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή εφαρμογή του και να γνωρίζει ο καταναλωτής πόσο αγοράζει και πόσο πουλάει ο καθένας -άλλωστε αυτό ορίζει και ο νόμος 3054/2002».

Χρήστος Κολώνας
Εφημερίδα Έθνος
Δημοσιογράφος
Αφού επιβεβαιώνει το δραστικό ρόλο της υψηλής φορολογίας, ο συνάδελφος Χρήστος Κολώνας θέτει ακόμη μία παράμετρο: «ένας ακόμη λόγος των υψηλών τιμών, σύμφωνα και με πορίσματα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, είναι ο μεγάλος αριθμός των βενζινάδικων στην ελληνική αγορά σε σχέση με τις ανάγκες κατανάλωσης (περί τα 7.000). Για να επιβιώσουν όλες αυτές οι επιχειρήσεις σε μία μικρή αγορά θα πρέπει να διαμορφώσουν υψηλά περιθώρια κέρδους». Ο ίδιος προσθέτει πως «εξάλλου, υπάρχουν εμπόδια ως προς τις μεταφορές των καυσίμων, καθώς οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών δεν μπορούν να έχουν δικό τους στόλο βυτιοφόρων με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται με κόμιστρα από τα δημόσιας χρήσης», διαπιστώνει ότι «το άνοιγμα της λιανικής πώλησης καυσίμων και στα σούπερ μάρκετ θα πίεζε τις τιμές προς τα κάτω» και συμπληρώνει πως «από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών στοχοποιούν την ολιγοπωλιακή αγορά διύλισης. Δύο όμιλοι διυλιστηρίων υπάρχουν στη χώρα μας, και με διαμόρφωση τιμών που να εμποδίζουν τις εισαγωγές καυσίμων».
 Πηγή:www.tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: